Showing posts with label Abah. Show all posts
Showing posts with label Abah. Show all posts

Monday, January 11, 2010

Bekok Chobong, Biru Khetu

Khamis lepas (7.1.2010), semasa tergesa-gesa nak ke dewan peperiksaan, kaki aku telah tergelenchos (bahasa kelate tu) di tangga pejabat ku menyebabkan kaki kiriku terseliuh. Selepas habis peperiksaan, terpaksalah pergi ke klinik untuk buat rawatan. Sebenarnya MA yang memeriksaku nak bagi MC, tapi aku menolak sebab dalam kursus dan sedang menjalani peperiksaan. Jadi dia bagikan aku light duty selama seminggu. Dalam beberapa hari ni kakiku terpaksalah berbalut dan jalanpun terpaksa terhenjut-henjut.


Tengok saja kakiku bekok chobong dan biru khetu akibat terseliuh itu....Sakit taksah kiralah, terpaksalah makan pain killer.


Tuesday, January 5, 2010

Niat dihati.....

Banyak cerita yang hendak di update tapi sayang masa tak ada. Buz dgn. assignment dan exam. Niat dihati tu memang nak update blog ni, tunggulah masa yang sesuai. Web institusi pun belum sempat nak update. Bos dah mula bising. Apa nak buat masa tak mengizinkan. Kita tunggu masa yang sesuai.....

Friday, December 4, 2009

LIMA Langkawi

Hari ini kami diberi kesempatan untuk membuat lawatan ke LIMA Langkawi. Jadi dapatlah kami masuk ke dewan pameran di MIEC dan menyaksikan pelbagai jenis pesawat-pesawat udara yang dipamirkan. Tengoklah gambar di bawah ni. Sape tak datang memang rugi kerana dengar cite tahun ni last LIMA buat di Langkawi. Tak tahulah betul ke tidak. Disamping tu petunjukan udara juga diadakan di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi. Satu pengalaman yang memang menarik.

Pesawat tempur daripada Singapura sedang membuat formasi. Lagi gambar klik sini.

Wednesday, December 2, 2009

Bunga Api


Tepat jam 12.00 tengah malam tadi, semasa sedang buat assignment individu, aku dikejutkan dengan beberapa letupan kuat. Ingatkan apa, rupa-rupanya letupan bunga api sempena LIMA Langkawi yang sedang berlangsung. Dapatlah juga aku rakam detik-detik indah tu. Dek terkejut tadi, habis hilang idea aku untuk nak buat assignment. Lepas ni terpaksa tidur le....


Thursday, November 26, 2009

Selamat Hari Raya Korban.

Selamat Hari Raya semua. Masuk kali ni nampaknya dah 2 kali kami tak dapat beraya korban di kampung. Tahun lepas kerana kami baru berpindah ke Langkawi dan tahun ni pulak tidak dapat pulang beraya di kampung kerana terpaksa berkursus. Jadi tak dapet nak nolong lah ye. Jadi dikesempatan ni kami sekeluarga ingin mengambil kesempatan untuk memohon ampun dan maaf kepada semua keluarga di kampung terutama kepada mek2 dan ayah serta adik beradik. Maaf Zahir dan Batin.

Friday, November 20, 2009

Stress, Tension ........

Hari ini dah masuk hari ke-5 kami menjalani kursus STPP/DSSK. Dalam tempoh itu kami terpaksa bangun jam 5.00 pagi dan aktiviti tamat jam 9.00 malam. Berehat sekadar untuk sarapan, makan dan sembahyang sahaje. Jadi hari ini adalah merupakan kelas DSSK yang terakhir kami untuk minggu ini. Ingatkan hujung minggu - Sabtu / Ahad ada kelepasan. Rupa-rupanya harapan sekadar tinggal harapan. Kesian peserta-peserta kursus kerana mengharapkan kelepasan pada hujung minggu bagi menghilangkan stress dan tension. Kalau macam ni boleh pecah kepala dibuatnya.
Assignment bertimbun dan bahan untuk assignment terpaksa dibeli, tetapi tidak diberi peluang untuk berbuat demikian. Masa untuk study dan buat assignment pun tiada. Kalau adapun dari jam 9.00 malam hingga 5.00 pagi. Tapi siapa yang sanggup dengan keadaan badan yang kepenatan. Kalau dapat berjaga sampai jam 11.00 malam pun dah kira bagus.
Peserta kursus pun tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap kelas kerana badan terlalu penat dek jasmani pagi yang agak teruk bagi sesetengah kami yang berumur ini dan mengantuk disebabkan tidak cukup tidur . Ini terbukti apabila ramai yang terlena semasa kuliah sedang dijalankan. Mujurlah pensyarah faham dan bersimpati dengan keadaan kami. Aku sendiripun masih tercari-cari apakah matlamat kursus ini sebenarnya sama ada untuk akademik atau sebaliknya.
Walaubagaimanapun kami akan sedaya upaya menempuhi cabaran ini.
Tunggu kemunculan Blog DSSK sedikit masa nanti. Itupun kalau masa mengizinkan......

Sunday, November 1, 2009

Satu lagi pingat

Tahun ni dapat lagi satu pingat. Kali ini Pingat Perkhidmatan Setia (PPS) pula. Aku dapat pingat ni sempena Hari Penjara yang lepas. Maka bertambah satu lagilah pingat di dada.

Pada petang tu pulak, kami buat program sukan iaitu pertandingan bowling. Pertandingan ini di adakan di Ampang Superbowl, Jetty Point Langkawi. Walaupun tak pandai, tapi bantai sajelah.

Monday, October 5, 2009

Sibuk

Selepas balik dari raya yang lepas, memang aku agak sibuk dengan tugas. Kebetulan pada 2 - 4 Oktober 2009, tempat tugas aku menerima kunjungan daripada KSU KDN dan Ketua-Ketua Jabatan di bawah KDN untuk mengadakan mesyuarat Pengurusan Tertinggi KDN. Aku ditugaskan untuk persiapan makan minum. Memang sibuk sekali dan memeningkan. Apa tidaknya, bukan senang nak jaga makan minum orang ni. Selain daripada makan minum harian, terpaksa pula buat BBQ bertemakan Majlis Hari Raya. Yang penatnya staf terpaksa menyediakan sendiri menu dan persiapan untuk majlis hari raya tersebut. Kesian.....


Setting untuk makan minum pwserta di cafeteria

Antara menu yang disediakan oleh staf untuk majlis hari raya.

Tuesday, September 15, 2009

Capal

Sekadar nak berkongsi pengalaman memakai capal. Kalau nak tanya dari mana asal usul capal, aku sendiripun tak dapat nak cerita. Bagaimanapun aku cukup berminat untuk menggunakan capal. Capal ni sebenarnya dah lama dibeli, tapi jarang dipakai. Hajat aku pada raya tahun ni aku nak pakai capal ni. Baru keluarkan dari dalam kotak pagi tadi kerana petang ni aku akan pakai dulu bersama sepasang baju melayu bagi menghadiri majlis Khatam Quran dan berbuka puasa di tempat kerjaku.

Sebenarnya capal ni taklah asing sangat bagi aku. Aku mula memakai capal sejak dari sekolah menengah lagi. Kalau orang tak biasa pakainya memang susah sikit. Ianya agak berat dan licin, takut "tergelencoh". Kalau berjalan bunyinya agak kuat, macam terompah. Tapi ianya memang segak sekiranya dipakai dengan baju melayu bersampin. Pantangnya jangan le terkena air, cepat rosak. Kebanyakan capal yang aku pakai rosak disebabkan terkena air.

Monday, August 24, 2009

Naga / KFC

Dua hari sebelum puasa yang lepas, sempat juga aku balik ke Kuala Berang untuk mengambil anakku balik bercuti sambil tengok-tengok rumah yang hampir 3 bulan tak dijengah. Rumput.... masyaAllah bukan main panjang lagi. Bangsal pokok bunga yang aku bina dah hampir menyembah bumi. Tapi dalam pada tu, pokok naga yang aku tanam ditiang bangsal tersebut telah menyeluarkan hasil.
Sebenarnya aku tak pasti sama ada ianya sudah masak atau belum. Hari pertama warna masih hijau. Masuk hari kedua sudah nampak kemerah-merahan. Jadi, ada lagi..... aku petik untuk bawa balik ke Langkawi. Dalam fikiran ku kalau tak dapat makan, dapat tunjukkan kepada anak-anak dan isteri pun jadilah. Bila di potong...... tu dia, bukan main merah lagi isinya. Sudah masak dan sungguh manis. Jadi padatlah kami sekeluarga merasai hasil tanamanku.

Kuala Berang bukan macam dulu lagi. Kalau dulu sekiranya orang Kuala Berang nak makan KFC terpaksa pergi ke Kuala Terengganu. Tapi sekarang tak payah lagi. KFC telah buka cawangan di Kuala Berang. Malam pertama dibuka, pelanggan terpaksa beratur hampir setengah jam atau mungkin lebih..... ramainya. Mungkin selepas ini peniaga yang jual ayam goreng di pasar malam akan merosot jualannya. Bila pula RFC nak buka cawangan?

Sunday, August 2, 2009

Power Shot A480

Hujung minggu lepas kami ronda-ronda di Langkawi Prade sambil tinjau-tinjau kedai kamera. Ada satu kamera yang aku berkenan, Canon PowerShot A480. Harga after less RM630 je termasuk aksesori - pouches, tripod, 2GB memory card dan rechargable battery c/w charger. Harga tak termasuk aksesori RM499.00. Sekarang ni tengah kumpul duit le. Nak snap gambar time raya nanti. hihihi.

Wednesday, July 22, 2009

Putrajaya - Tapisan Keselamatan

Hari ni sebenarnya baru balik dari Putrajaya menghadiri temuduga tapisan keselamatan (halus) untuk pengesahan dalam jawatan. Aku ditemuduga oleh SB Polis berpangkat ASP. Banyak jugalah soalan yang dia tanya. Kebanyakannya soalan peribadi. Lepas temuduga, terus ke KLIA dan balik ke Langkawi. Penat betul...

Wednesday, June 17, 2009

Cari Rakan Blogger

Sebelum aku balik ke Kuala Berang baru-baru ni, aku ada niat nak cari rakan blogger berasal dari Kuala Berang bernama ayohwang. Aku percaya dapat menemuinya memandangkan Kuala Berang bukanlah besar sangat. Pagi sabtu sebelum hantar anak-anak ke asrama, aku berpusing-pusing di sekitar Kuala Berang, tanya rakan-rakan, tanya posmen dan cari di sekitar Pasar Minggu Kuala Berang, tapi tak jumpa. Memandang waktu dah hampir tengah hari, aku pun pulang ke rumah dengan rasa hampa. Aku percaya suatu hari nanti aku akan berjumpa dengan ayohwang....

Sunday, May 31, 2009

Pentaque

Permainan pentaque sudah mulai dikenali di kalangan rakyat Malaysia ketika ini malah saban tahun permainan ini dianjurkan oleh pihak tertentu dan telah masuk dalam senarai acara besar sukan negara dan dunia.

Sebenarnya permainan pentaque ini aku dan rakan-rakan dah lama main sejak kecil lagi. Masa tu belum ada lagi mana-mana pertandingan sukan menganjurkan acara ini. Cuma bezanya ejaan pentaque adalah berbeza tapi sebutannya tetap sama. Pentaque disebut 'petong', kalu dalam loghat Kelantan "petong" (sebut dengan E tanda) adalah sama makna dengan pekong atau baling. Kau orang masih ingat lagi tak kalu kita main guli, kita baling bola guli tukan. Satu lagi perbezaannya ialah pentaque dimainkan oleh orang dewasa dengan bola besi yang agak besar sementara guli pula dimainkan oleh kanak-kanak dengan bola kaca yang kecil.

Ini bermakna nama 'pentaque' ni diambil daripada kamus loghat kelantan dan ianya diubahsuai daripada permainan guli. Betul tak teori aku ni. Harap-harap betullah ye. hihihi..... Mnik mintok komen.

Friday, May 22, 2009

Pengalaman Baru

Hari ini aku nak ceritakan mengenai pengalaman baru ku bermalam di rumah rakit / sangkar ikan. Sangkar ini terletak di Tanjung Rhu, Langkawi. Untuk ke sangkar ikan ni, kami terpaksa menaiki bot dari Jeti Perikanan Tanjung Rhu. Perjalanan menaiki bot memakan masa antara 5 hingga 10 minit je. Sangkar ini milik kawan kepada kawan aku. Kawan aku ni adalah syer partner kepada kawan-kawan dia. ( boleh faham ke... berbelit ayatnye ye). Setiap malam mereka berpakat menjaga sangkar ikan ni. Tiba giliran kawan aku, dia ajak aku temankan dia. Sekadar untuk mencari pengalaman, aku pun ikutlah dia ke sangkar itu. Memang seronok sekali menimba pengalaman baru ni. Sungguh 'adventure'. Maklum je lah tidur 'dalam laut'.

Malam tu aktiviti kami ialah sauk sotong. Tapi yang aku heran, sotong tak nak naik. Mungkin takut kat aku kot. Maklum sajalah aku orang baru, mereka tak kenal. Tapi tak apa sotooong, lain kali aku datang, aku pakai cantik-cantik, sembur minyak wangi, pakai bedak elok-elok..... dan kalau kau naik, aku sauk kau buat goreng kunyit.
* Gambaq aku tak snap, gelap ooi....

Sunday, April 26, 2009

Bukit Merah

- EDISI KHAS -

Baru-baru ni iaitu pada 23.4.2009, kami 'member2 opis' pi ke Bukit Merah, Perak untuk menjalani satu 'kursus' dalaman buat staf. Seramai lebih kurang 22 orang peserta mengikuti rombongan ini. Kami bertolak dari Balai Pengawal AKM lebih kurang jam 8.00 pagi dan menaiki feri jam 8.30 pagi.

Rombongan semasa di dalam feri ke Kuala Kedah

Sebelum menaiki bas tu apa lagi, kami berhentilah untuk sarapan di Gerai RM2.00 iaitu di sebelah Jeti Kuala Kedah.


Selama 3 hari 2 malam kami berada di Bukit Merah, kami menginap di Suria Service Apartments, Bukit Merah Laketown. Selesai saja 'check in' di tempat penginapan, kami terus ke Penjara Taiping. Di sini kami telah berpeluang untuk melawat Galeri Penjara dan selepas itu minum petang bersama Pengarah Penjara Taiping.



Sebahagian peserta rombongan bergambar di hadapan Apartment.

Selesai saje lawatan ke Penjara Taiping, kami singgah sekejap di Muzium Perak, terletak berhadapan dengan penjara Taiping. Tak banyak tempat yang boleh kami lawati di sini kerana Muzim Perak sedang dalam proses penyelenggaraan. Jadi bergambar jelah.


Selesai bergambar di Muzium Perak, kami terus ke Kuala Sepetang. Untuk apa? Untuk apa lagi kalau bukan untuk pekena mee banjir udang Mak Teh. Best, satu mangkuk sampai 12 ekor udang, tuu dia.

Gotong Royong memasak dan 'memakan'

Pada hari kedua, sesi 'LDK' kami seterusnya adalah beriadah di Laketown Water Park. Memang meriah betul sampai ada yang tak nak balik. Hampir 2 jam kami di sini, semua peserta tak lepaskan peluang untuk bermain air di water park ni. Aku tak dapat ikut serta kerana demam... Tak upaya lah.


Selesai saja bermain air di water park, kami sekali lagi berkunjung ke Kuala Sepetang. Kali ni kami bersama Pengarah AKM pekena mee udang Mak Jah pula. Bukan sepetang lagi pekena mee udang ni tapi duapetang berturut-turut. Memang best.

Sunday, April 19, 2009

Taiping

Minggu lepas aku ke Taiping menghadiri peperiksaan. Tua-tua pun kena ambil periksa lagi. Kalu ke Taiping ni, tak sah kalu tak makan Kuey Tiaw Doli dan Yong Tau Foo. Lepas saje check in di Hotel, aku bersama rakan-rakan pun pergi ke kedai Doli untuk menikmati Kuey Tiaw Doli ni. Lama tak makan, rupe-rupenye harga dah naik. Kalu dulu special berharga RM5.00, tapi sekarang dah jadi RM8.00. Jadi kami order yang biasa je berhaga RM3.50. Kalau dulu baru berharga RM2.50 je.


Sebelah malam pula kami tak lepaskan peluang untuk makan Yong Tau Foo. Kat Taiping ni, Yong Tau Foo nya memang sedap. Lokasinye belakang Balai Bomba Taiping. Harganya pun memang berpatutan. Jadi, inilah menu aku kalau datang ke Taiping. Best.

Wednesday, April 8, 2009

Baru Lega

Setelah 8 hari berpenat lelah menghadiri kursus siang dan malam, maka hari ni barulah rasa lega. Kursus yang aku hadiri ni taklah penat sangat. Maklumlah berkursus ditempat kerja sendiri. Tapi tang tak seronoknya kursus ni sampai malam. Jam 10.30 malam baru habis. Mengantuk tu toksah kiralah. Dengan selesainya kursus ni, maka genaplah syarat aku sebagai pegawai kerajaan untuk hadir kursus selama 7 hari setahun. Dah lebih pun. Bolehlah aku tumpukan perhatian untuk persiapan peperiksaan pengesahan jawatan aku pada minggu hadapan. Terpaksalah perah otak lagi.

Friday, March 6, 2009

Cikgu

Semasa kecil dulu, aku tidak pernah bercita-cita untuk menjadi seorang guru. Walaupun keluargaku boleh dikatakan keluarga cikgu - ayah ku seorang guru, beberapa orang bapa saudara dan mak saudaraku juga adalah guru, seorang adik ku menjadi guru, kakak ku pernah menjadi guru sementara. Tetapi urutan tersebut tak pernah menarik minatku untuk menjadi guru. Aku lebih minat kepada pekerjaan berpakaian seragam. Aku pernah memohon untuk menjadi askar, aku pernah memohon untuk menjadi polis, akhirnya aku ditawarkan untuk bertugas di Jabatan Penjara. Dengan bekerja sebagai Pegawai Penjara ni, dah banyak tempat di Malaysia aku dihantar bertugas sehinggakan ke Sabah.

Rupa-rupanya kerja penjara ni adalah juga merupakan pekerjaan murni seorang guru. Mungkin disebabkan darah cikgu yang ada dalam diri keluargku setitik dua mengalir dalam diriku, aku ditakdirkan untuk bertugas di sini. Walaupun aku tidak mengajar secara formal sebagaimana guru-guru di sekolah, tapi aku tetap bertugas membimbing dan mengajar tahanan-tahanan yang berada di penjara. Membimbing mereka yang telah terpesong jauh untuk kembali ke pangkal jalan.

Sekarang pula, aku telah ditugaskan disalah sebuah pusat latihan penjara yang bertaraf akademi. Antara tugas ku di sini adalah mengajar dan memberi ceramah dalam kursus-kursus kepada pegawai-pegawai kanan penjara.

Last-last keno jadi cikgu jugok deh….. hihihi

Apo khabar Cikgu Mae dan cikgu-cikgu semua. Buleh masuk geng?

Wednesday, March 4, 2009

Pengalaman Sembelih Itik

Sebut pasal cerita sembelih itik ni, aku terkenang pengalaman sembelih itik bersama arwah ayah ku semasa kecil dulu. Sebagaimana yang dimaklumkan dalam entri yang lepas, arwah ayahku ada bela beberapa ekor itik. Memandangkan itik dah ramai, jadi ayahku bercadang untuk sembelih beberapa ekor itik buat lauk pada hari tu. Aku sebagai anak lelaki bertanggungjawab untuk tangkap itik-itik ni. Kalau tak silap aku sebanyak 2 ekor itik aku tangkap untuk disembelih. Biasanye bagian tangkap ayam, itik ni aku dan adik ku perempuan bernama Za lah kerana dia nie kuat berlari, memang ahli sukanpun di sekolah. Hihihi. Ayu & Mimie tok sah kiralah, sampai masuk bawah umah untuk kejar itik. Pernah kena kejar balik ke ayam pun ada. hahaha...
Nak jadikan cerita, itik yang ayah aku sembelih tu tak nak mati. Bila boleh makan daging itik nie. Kami sembelih itik pagi tu lebih kurang jam 8.30 pagi. Lebih kurang jam 12.00 tgh itik masih belum mati dan masih berlari disekitar rumah. Ayah aku sempat pergi ke pasar untuk beli ikan. Bila balik ke rumah itik masih belum mati.... Apa nak jadi nie. Dia sempat juga tanya kenkawan di pasar kenapa itik yang dia sembelih tak nak mati. Panjang umur betullah.
Rupa-rupanya tak kena cara. Sembelih dah betul tetapi selepas sembelih jangan terus lepas. Kena pegang kakinya ke atas, kepala ke bawa biar semua darah dalam kepalanya keluar terlebih dahulu. Lepas tu baru buleh lepas. Apa lagi, aku dan adik-adik aku pun kejar le itik tu dan buatlah apa yang ayah aku bagi tau tadi. Memang menjadi, lepas tu itik-itik tadi pun mati. Hahaha, dapat jugalah kami sekeluarga makan gulai itik hari tu.