Sunday, May 31, 2009

Pentaque

Permainan pentaque sudah mulai dikenali di kalangan rakyat Malaysia ketika ini malah saban tahun permainan ini dianjurkan oleh pihak tertentu dan telah masuk dalam senarai acara besar sukan negara dan dunia.

Sebenarnya permainan pentaque ini aku dan rakan-rakan dah lama main sejak kecil lagi. Masa tu belum ada lagi mana-mana pertandingan sukan menganjurkan acara ini. Cuma bezanya ejaan pentaque adalah berbeza tapi sebutannya tetap sama. Pentaque disebut 'petong', kalu dalam loghat Kelantan "petong" (sebut dengan E tanda) adalah sama makna dengan pekong atau baling. Kau orang masih ingat lagi tak kalu kita main guli, kita baling bola guli tukan. Satu lagi perbezaannya ialah pentaque dimainkan oleh orang dewasa dengan bola besi yang agak besar sementara guli pula dimainkan oleh kanak-kanak dengan bola kaca yang kecil.

Ini bermakna nama 'pentaque' ni diambil daripada kamus loghat kelantan dan ianya diubahsuai daripada permainan guli. Betul tak teori aku ni. Harap-harap betullah ye. hihihi..... Mnik mintok komen.

6 comments:

csue said...

buleh diterima tu.... hihihi.. kkelah jugok loghat kelate nih....

cikmanggis said...

tak penah dengar permainan ni,mungkin sebab ni bukan permainan kanak-kanak perempuan...nanti nak buat research...

Lee D'Langkawi said...

csue,
Csue,

Meme biso sunggoh malah ore putih pong pinje loghat kelate cth:

meceh (mancis) - matches
pitu gate - gate
grobok - cupboard
subzoba - absorber

ko guano... kelah,kelah, kelah..

CM,
Pentaque ni orang tino pun main jugok loni. Keno buat research tu.

csue said...

ado lagi be,

eksideng, kala (colour), roba, hikhikhik

my little family / kaftanbatik said...

abe, ado byk lagi ore putih pinje ayat kito (ceh..ore putih pinje tu.. ilir bbunyi ..hahaha)
cthnyo : bekwoh (big work), konar (corner)

tp ayu xrajin main la petong tuh.. rajin main ngukah pokok jambu jah..hahaha..nge tom berambak.. keno ambak ko mek pun rajin jgk..hahahaha...

missbesut said...

bleh pkai teori ni. cume yg x kene nye pentaque tu die amik dr petong. BM amik byk bahase org. loghat kelate pun gitu. its more likely yg petong tu asal die dr pentaque. mungkin lebih kurang mcm ktorg pk sblom ni

bekwoh = big work
tese tumah = tension too much
gohek = go ahead

haha