Wednesday, May 27, 2009

FIAT 124 Special T


Adik-adikKu, masih ingat lagi kereta ni. Kereta ni banyak memberi kenangan kepada ku. Sebenarnya kereta ni milik ayah aku. Arwah memang minat kereta buatan Itali. Selama hayat ayahku, dia hanya pernah memiliki 2 buah kereta saje. Kereta pertamanya ialah Fiat 124 bernombor pendaftaran kalu tak silap aku TC 393. (meme tok silap lagi, tq csue tulong ingatke). Kemudian jual kereta tersebut lalu beli kereta Fiat 124 Special T bernombor pendaftaran BAQ 8448. Kereta ni jenis Turbo sikit. Enjinnya jenis Twin Cam, jadi telan minyak kuat le sikit, maklumlah 1600 cc. Pada asalnya kereta ini warna hijau. Memandangkan bodinya dah hancus, jadi aku baiki dan buat bodi di Kuantan dan cat semula dengan warna putih. Kalu tak silap aku nama kedai tu MAZA. Setahun lepas tu aku cat semula di Penjara Penor dengan warna merah.

Sebenarnya banyak juga kenangan pahit manis aku bersama kereta ini. Akulah orang yang jaga kereta ni setelah ayah aku jatuh sakit. Aku bawanya ke Kuantan. Memandangkan kereta ini kereta jenis lama, banyaklah juga duit aku habis untuk membaiki kereta ni. Tapi aku bersyukur, kerana inilah kereta pertama yang aku pakai dan banyak membantu aku. Kereta ni kalau tak kena caranya, banyak ragamnya dan pernah beberapa kali rosak di tengah jalan. Memandangkan aku dah lama jaga kereta ni, tau le sikit sebanyak ragamnya dan dapat le aku baiki sendiri. Kereta ni setakat rosak sikit-sikit tu aku baiki sendiri je..... Terkenaaaang aku......

16 comments:

my little family / kaftanbatik said...

ore pertamo sokmo hok komen..hahaha...

kheto ni la hok pagi2 dok berebut nk dok depe nge teh..tp dio la hok mene sokmo..malah basso etek..haha..

Lee D'Langkawi said...

Teh tulong komen. Tokke vi oghe pekeno saje.... Jawab la etek.

csue said...

wei.... buke TC 124 , tp TC 393 lah... mek pn ingak pah keloni no tuh...

csue said...

teh.. apo lg.... balah teh... sedak moknik nngato tuh... hahaha...

Lee D'Langkawi said...

Ye betul, TC 393. Nanti uboh. Tq.

cikmanggis said...

kira kereta antik la ni..ayah cm takde kereta.tapi ada basikal ,orang panggil skuter brazil..masa kecik kecik cm gateh kot celoh palang sebab kecik sgt tak sampai kaki nok dok atas pelano!..nostalgia..

teh mimi said...

sebenar nyo mnik tu dio jenis slow skit...bangun lambat sokmo..tu keno dok blake..selalu nyo ore hok awal la dok depe...kuang..kuang..kuang

dok gi2 abe nge csue..hehehhehe

Lee D'Langkawi said...

Hahaha! guano Mnik. Teh telah bersuara....

Lee D'Langkawi said...

CM, saya buleh bayangkan lagu mane CM gatih basikal bawoh palang. hihihi

my little family / kaftanbatik said...

wei, tok kait weh nge bgn lambat sbb kito ke mandi skali sokmo~air panas dale besen? kakakaka... pah beloh rambut tepi..minyok dahi2..hahaha..
tp meme xleh lupo la maso turun bwk bocong tu..melengok jjale deppe..hahaha..

my little family / kaftanbatik said...

Teh, aku sakit perut nih dok suko..bos aku pelik kelih ko aku..suko soghe2..hahaha...

abe, story lagi Be cerito2 lain..hahaha... hok main bungo api xdok cerito ko?

my little family / kaftanbatik said...

oloh, rugi la Long nge Che Za xleh ol. Lan skali..klu dok lagi riuh..hahaha...

Lee D'Langkawi said...

Esok cerito basikal tuo gmuloh Chek pulok. Tungguuuu! Pukul 2.36 pagi bangun buko komputer deh.

csue said...

oloh.... 2.36 pagi... dok tgh sedak tido tuh be.... hihihii....

mnik... beloh tepi??? mminyok dahi2??? hihihi... aku ikak rambut ekor kudo.. tp dahi mminyok jgk... hahaha...

sapo kacing baju pah ttekok heh??? doh lh tekok pendek... kahkahkah...

helmi said...

Kalau encik nak jual, saya berminat nak beli. Terima kasih.

Teknologi Automotif said...

kereta fiat atuk saya ada sebijik kat kampung nih nk tanye ade lagi ke spairpart kereta fiat 124 special t nih ??