Wednesday, March 4, 2009

Pengalaman Sembelih Itik

Sebut pasal cerita sembelih itik ni, aku terkenang pengalaman sembelih itik bersama arwah ayah ku semasa kecil dulu. Sebagaimana yang dimaklumkan dalam entri yang lepas, arwah ayahku ada bela beberapa ekor itik. Memandangkan itik dah ramai, jadi ayahku bercadang untuk sembelih beberapa ekor itik buat lauk pada hari tu. Aku sebagai anak lelaki bertanggungjawab untuk tangkap itik-itik ni. Kalau tak silap aku sebanyak 2 ekor itik aku tangkap untuk disembelih. Biasanye bagian tangkap ayam, itik ni aku dan adik ku perempuan bernama Za lah kerana dia nie kuat berlari, memang ahli sukanpun di sekolah. Hihihi. Ayu & Mimie tok sah kiralah, sampai masuk bawah umah untuk kejar itik. Pernah kena kejar balik ke ayam pun ada. hahaha...
Nak jadikan cerita, itik yang ayah aku sembelih tu tak nak mati. Bila boleh makan daging itik nie. Kami sembelih itik pagi tu lebih kurang jam 8.30 pagi. Lebih kurang jam 12.00 tgh itik masih belum mati dan masih berlari disekitar rumah. Ayah aku sempat pergi ke pasar untuk beli ikan. Bila balik ke rumah itik masih belum mati.... Apa nak jadi nie. Dia sempat juga tanya kenkawan di pasar kenapa itik yang dia sembelih tak nak mati. Panjang umur betullah.
Rupa-rupanya tak kena cara. Sembelih dah betul tetapi selepas sembelih jangan terus lepas. Kena pegang kakinya ke atas, kepala ke bawa biar semua darah dalam kepalanya keluar terlebih dahulu. Lepas tu baru buleh lepas. Apa lagi, aku dan adik-adik aku pun kejar le itik tu dan buatlah apa yang ayah aku bagi tau tadi. Memang menjadi, lepas tu itik-itik tadi pun mati. Hahaha, dapat jugalah kami sekeluarga makan gulai itik hari tu.

No comments: