Tuesday, March 3, 2009

Ayam Golek

Semalam bila terbaca dalam shoutmix, adik aku Ayu @ Mok Nik @ Mama Anis mintak resepi ayam golek yang kita orang pernah buat masa zaman budak-budak dulu, terpanggil juga aku untuk mengimbas kembali kenangan dulu. Masa tu ayahku (seorang cikgu) suka bela ayam di belakang rumah. Selain ayam daging, arwah ayah ada juga bela itik, kambing, ayam belanda dan arnab.

Pada masa tu kami mewah sekali makan lauk ni. Selalu jugalah sembelih ayam. Aku belajar sembelih ayampun time ni le. Memandangkan ayam dah free, kami pernah le beberapa kali sembelih ayam untuk dibakar. Kami bakar dalam periuk oven yang mek aku buat kueh je. Kami adik beradik berpakat dengan bantuan mek untuk buat resepi ni.
Mok Nik, seingat Ngoh nilah resepinye.

Seekor ayam mude (bersihkan dan jangan potong).
3 batang serai
1 inci halia
2 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
1/2 sudu serbuk jintan manis
1/2 sudu serbuk jintan putih
1/4 sudu serbuk ketumbar
1/2 sudu serbuk kunyit
gula @ gula melaka
garam
madu (optional)

Cara-caranye

Semua bahan-bahan tadi di blend. Ayam setelah dibersih, dicucuk-cucuk dengan garfu atau pisau. Perapkan ayam tadi luar dan dalam dengan bahan-bahan yang telah diblend. Biarkan selama lebih kurang 2 jam. Masukkan ke dalam periuk oven dan bakar dengan api yang sederhana selama lebih kurang 45 minit hingga 1 jam. Setelah masak, siap untuk di serbu.
Nak sedap lagi, cicah dengan cili sos atau sos pencicah cap merak ataupun apa-apa cap yang ada dipasaran. Mok Nik, cubalah. Ngoh pun nok cuba jugok nih. Di Langkawi, seekor ayam pusing harganya RM20.00. Nak makan baik buat sendiri.
Make aye golek nie, ingat ko arwoh ayoh.... Al-Fatihah.

2 comments:

my little family / kaftanbatik said...

tenkiu2...next week kn buat ni, minggu ni g Kl , jd KIV dulu la..hehe


Al Fatihah utk ayoh...sedey.. kecik2 sokmo tolong ayoh igak aye, ukah pokok pauh, kutip buah limau nipis (atah bumbung umoh ni..Ayu jah hok leh bt..kakakaka)

Ingat jgk berebut nge Mimie nk ingat aye bwh umoh, pahtu Mimie kn ambak ko aye balik..muahahahaha... dengki nge aku sgt.. hahaha

my little family / kaftanbatik said...

p/s: berebut igak aye la nge Mimie...
pahtu tehe pukat kat paya sebelah umah mulo.. sob..sob.. uwaaaaaaaa...nk kelik Bachokkkkkkkkkk