Thursday, June 25, 2009

Sarkas

Dulu, Bachok pernah beberapa kali didatangi oleh pasukan pertunjukan sarkas dari Negeri China. Setiap orang teruja melihat ketibaan gajah dan kenderaan yang membawa harimau, singa, beruang, tapir, kuda dan lain-lain. Orang ramai tidak ketinggalan berdiri di tepi jalan menunggu kehadiran rombongan sakras tersebut. Setengah-setengahnya menunggu dengan batang pisang dan tebu untuk diberikan kepada gajah yang melalui hadapan rumah mereka. Sedekah jariah.....

Beratus orang mengerumuni sangkar haiwan liar tersebut bila ditempatkan di satu sudut khas tepi padang bola Sekolah Anika (sekarang ni dipanggil padang Majlis Daerah atau Padang Astaka) tidak jauh dengan rumahku, di mana sarkas itu akan membuat pertunjukan. Kadang-kadang harimau dalam sangkar itu mengaum dan menerkam ke arah kami. Terperanjat! Menakutkan!.
Khemah besar sebesar hampir tiga per empat padang bola didirikan oleh pekerja sarkas dikelilingi khemah kecil tempat tinggal kakitangan dan haiwan. Di hadapan pintu masuk ada dipasang ‘merry-go-round’ dan lain-lain permainan untuk kanak-kanak.

Bachok menjadi cukup meriah kerana kehadiran sarkas tersebut. Pada waktu malam lampu berwarna warni dipasangkan dengan banyaknya di samping keriuhan bunyi muzik dari pembesar suara sarkas. Cuba bayangkan betapa meriahnya suasana ketika itu.

Bila pertunjukan dimulakan, tempat duduk yang bertingkat-tingkat dan kerusi dipenuhi penonton dari jauh dan dekat. Aku sempat beberapa kali menyaksikan pertunjukan sarkas ini. Apa yang amat menarik perhatianku ialah dua buah motosikal yang dipandu dalam sebuah kurungan berjaring bulat seperti globe. Penunggangnya memandu laju bersilang tanpa berlanggar. Cemas! Aksi mereka mecemaskan.
Aku juga difahamkan , banyak jugalah kucing-kucing peliharaan dan kucing-kucing terbuang hilang pada masa tu. Dengar cerita dijual oleh mereka yang tidak bertanggungjawab kepada pihak sarkas untuk makanan harimau dan singa.

7 comments:

my little family / kaftanbatik said...

Sarkas kat Bachok? tahun bilo tu..bakpo ayu x ingat? hok ingat maso pujo umur ado kereto beriah jah...pahtu ado kato nmpk mcm Puteri Saadon atah kapal hok berarok tu...

Tepi Sungai Batu said...

Pok Mae ingat lagi, masa tu dalam tahun 70 an. Gateh basikal dari Kg.Badak ke Bachok gi tengok sarkas. Beli gula lir.......

Lee D'Langkawi said...

Ayu,
Maso tu ayu kecik lg, tok de..... hihihi

Lee D'Langkawi said...

Mae,
Tok puah sekali, sapa 2-3 kali masuk tengok sarkas. Hok suko maso badut buat lawok....

csue said...

kito ingak raso pasa sarkas tuh... gajoh dok belaghok kok depe umoh...

Lee D'Langkawi said...

Csue,
Betul tu. Maso tu tahun 70an. Mungkin Mnik kecik lg masok tu. Tula dio tok ingat... (Dio beranok tahun 75)

my little family / kaftanbatik said...

muahahaha..xde nk ingat sbb kecik lagi..hok ingat pong kheto berhias jah..ado jgk gajoh rsnyo..