Friday, June 26, 2009

Helikopter

Aku masih ingat lagi, dalam penghujung tahun 60an, apabila musim banjir, jalanraya dari Bachok menghubungi bandar-bandar lain seperti Kota Bharu terputus akibat dinaiki air. Pada masa itu, helikopter tentera udara Di Raja Malaysia iaitu Helikopter NURI akan mendarat di padang Sekolah Anika untuk menghantar bantuan makanan.

Apabila deruman bunyi pesawat udara mula kedengaran, orang-orang kampung tak kira tua atau muda, lelaki atau perempuan, akan berlari ke Padang Anika untuk melihat dengan lebih dekat kehebatan helikopter itu. Maklum sajalah pada masa tu bukan senang nak lihat helikopter. Helikopter akan berlegar-legar di udara beberapa kali dan terbang rendah sehingga pesawat itu mula mendarat. Angin kipasnya sungguh kuat sehinggakan kami terasa hampir melayang.
Aku teringat satu kisah di mana ada seorang lelaki pertengahan umur sama-sama berlari ke padang untuk turut sama melihat helikopter mendarat. Orang tua zaman dulu mana ada pakai seluar. Masing-masing hanya pakai kain pelikat dengan baju pagoda je. Apabila sampai saje berhampiran kawasan helikopter mendarat, angin dari kipas helikopter yang kuat itu telah menyebabkan kain pelikat yang dipakainya terselak dan menampakkan $#%& nya. Zaman tu mana le ada orang tua pakai seluar dalam. Maka gelabahlah dia cuba sedaya upaya menutup &^*%$ nya itu. Orang yang melihatnya termasuk aku ketawa terbahak-bahak melihat aksi lucunya. Ape taknya, nak gi tengok helikopter, tapi lain pula dapat tengok.....

1 comment: