Wednesday, June 3, 2009

Cuti Sekolah

Sebut pasal cuti sekolah ni, banyak yang nak aku ceritakan. Cuti sekolah selama 2 minggu ni anak-anak aku yang belajar di KT semuanya balik ke Langkawi. Jadi di umah cukup korumlah. Yang paling hepi ialah Aliff dapat jumpa dengan Abang Kelah (Abang Asyraf) kerana mereka berdua memang rapat. Mereka tiba di Langkawi pada Jumaat.. Ambik dari jeti LGK, kami bawa mereka pekena Roti Canai sebelum balik ke rumah.

Sebut pasal cuti sekolah juga, terkenang aku masa kecil-kecil dulu. Arwah ayah adalah seorang guru. Jadi, dalam cuti sekolah memang dia amat sibuk memeriksa kertas-kertas jawapan peperiksaan. Aku dan Kak Long banyak membantu memeriksa kertas soalan objektif. Bukan susah sangat. Main 'tekop' je kertas jawapan tu dengan kertas jawapan yang betul dan tanda. Lepas tu kira berapa yang betul. Time aku suka bila susun markah pelajar dari no.1 hingga no. last. Dulu mana ada komputer. Semua kena buat secara manual.

Pernah juga aku membantu ayah menaip soalan peperiksaan atas kertas stensel dengan mesin taip. Masa tu mana ada mesin fotostat.Kena taip atas kertas stensellah. Lepas tu gelek di sekolah. Dulu memang aku cekap menaip. Masa di ITM buat 'paper work' dan 'project paper' pun pakai mesin taip je... Untung budak-budak zaman sekarang kerana dah ada komputer..

7 comments:

my little family / kaftanbatik said...

hok ni ayu pun ado bt sokmo mulo. tando kertas jawape..hehehe..rajin sggh.

Lee D'Langkawi said...

Yo ko, de jugok deh...

csue said...

tp kito keno wak hok sdiri... hahaha... hok pesen tekup tu pn ado lg.. soale subjektif plok, keno cek so-so. tp ok lh mugo kito ajar kelas nngusuk... byk pakoh dr raik...kahkahkah...

Lee D'Langkawi said...

Csue,
Ooo, jadi tok payoh kiro nge kalkulator lah weh. Kiro pakai jari lah deh...Seneee

my little family / kaftanbatik said...

csue klu xcekak gak buleh suruh ANis tulong la. dio mace2 buleh tu, smale jd doktor..hahaha..

Lee D'Langkawi said...

Teh tok tulong ko. House mate ke, mesti buleh mitok tulong....

csue said...

kahkahkah... lawok2... srh mek anis gak... pehe2 sdiri lh... dio kalu srh belakon, br no. 1... x ccayo, try wi cermin besa ko dio... macam2 jadi...