Wednesday, August 12, 2009

Topeng Oh Topeng

'Face Mask' atau nok mudah sebut, topenglah. Disebabkan masalah wabak H1N1 yang dialami sekarang, 'face mask' atau topeng muka ni amat laku sekali sehinggakan di Langkawi semua kedai jual ubat @ farmasi kehabisan stok. Beberapa farmasi yang aku pergi semuanya tiada bekalan. Jadi macam mana lagi caranya untuk kita menghindari daripada merebaknya penyakit ini.?

Pernah aku ingat pada masa aku bertugas di Sabah suatu ketika dahulu, pada masa tu jerebu agak hebat melanda Malaysia disebabkan masalah pembakaran terbuka di negara jiran. Semua terpaksa memakai penutup hidung untuk mengelakkan masalah pernafasan akibat jerebu. Masalah sama timbul apabila bekalan face mask ini kehabisan. Tetapi pada masa itu hanya masalah jerebu sahaja. Tetapi pada masa sekarang masalah yang timbul adalah penularan wabak yang lebih serius dan lebih hebat daripada jerebu.

* Nampaknya terpaksalah reka sendiri 'face mask' dengan menggunakan 'kain copeng' atau kain pelikat buruk. Mungkin lebih menarik dan lebih 'fancy'.

4 comments:

my little family / kaftanbatik said...

WAH...che za leh bt side income nih..jual topeng fancy.. Ayu nk order leh ko? hahahaha

p/s: nk gambar wonderpets nge upin ipin..haha

Tepi Sungai Batu said...

Lee,
Ambo nok oda hok corak batek ada ko?...hehehe.

Lee D'Langkawi said...

Ayu,
Side income.. buleh wat tambe feri balik rayo.. hehehe

Lee D'Langkawi said...

Mae,

Berehhh....hahaha